Miksi kuitti tulostetaan, vaikka asiakas ei tarvitse sitä?
![]() |
Kuva: S-ryhmä |
Mietin usein tapoja säästää luontoa jättämällä turhia asioita pois. Luonnon säästäminen on kaikista helpointa tekemällä muutoksia, joista on kaikille pelkkää hyötyä.
Yksi tällainen asia on päivittäistavarakaupan kuitit. Uskon (minulla ei ole tästä mitään tilastotietoja) että suurin osa asiakkaista ei tarvitse kuittia päivittäisistä ruokakauppaostoksistaan. Silti kaikille tulostetaan kuitti, mikä menee suoraan roskikseen. Olen miettinyt onko tälle jotain lakiperusteita tai muita syitä, mikä estää kauppoja olemasta tulostamatta kuittia.
Päätin siis kysyä asiaa kolmelta suomen suurimmalta toimijalta: Keskolta, S-ryhmältä sekä Lidliltä.
Oli hienoa kuulla, että S-ryhmän asiakkailla on jo olemassa mahdollisuus siirtyä käyttämään sähköistä kuittia. Kesko taas on suunnittelemassa sellaista järjestelmää. Lidlin vastaus jättää toivomisen varaa.
Lähettämäni kysymys:
Hei,
Kysyisin, miksi kaupassa käynnillä tulostetaan kuitti, vaikka asiakas ei sitä haluaisikaan? Uskon, että suurin osa päivittäistavarakaupan asiakkaista ei tarvitse kuittia, mutta kuitti tulostetaan joka tapauksessa. Olisiko teille helppoa muuttaa kuittitulostusta niin, että se tulostettaisiin vasta jos asiakas pyytää kuittia? Onko tälle jotain lakiesteitä? Kassajärjestelmänne myös varmasti vaatisi jonkinlaisen päivityksen. Mutta näkisin tässä helpon tavan säästää rahaa ja luontoa jättämällä turhat kuitit tulostamatta.
S-ryhmän vastaus
Hei!
Kiitos palautteestasi.
Jos et halua kassalla paperista kuittia, voit ottaa käyttöösi sähköisen kuittipalvelun. Ohjeet palvelun aktivoimiseksi löydät osoitteesta https://www.s-kanava.fi/web/s/kassakuitti.
Mukavaa joulun aikaa!
S-ryhmän asiakasomistajapalvelu
Lidlin vastaus
Arvoisa Eko Maanikko,
kiitämme antamastanne palautteesta koskien kassatoimintaamme. Asiakkailtamme saadut palautteet ovat meille arvokkaita kehittäessämme toimintaamme.
Kassakone tulostaa kuitin aina automaattisesti, ja kuitin tulostuminen on merkki onnistuneesta maksutapahtumasta. Kun kuitti on tulostunut, tulee myyjän aina tarjota asiakkaalle kassakuittia. Tästä syystä kassamyyjämme kysyvätkin asiakkailta, haluavatko he kuitin. Näin asiakkaan päätettäväksi jää, haluaako hän ottaa kuitin vai ei. Mikäli myyjä ei ole esittänyt kysymystä, on hän toiminut ohjeistusten vastaisesti.
Ystävällisin terveisin,
Asiakaspalvelu
Lidl Suomi Ky
Keskon vastaus
Hei,
Kiitos palautteestasi.
Toteutamme laajempaa kassajärjestelmän kehityshanketta, jossa huomioidaan mm. monipuoliset maksutavat ja myös sähköinen kuitti on kehityslistalla.
Kommentit
Lähetä kommentti